Promoting health education in a non-formal learning space

Authors

  • Cintia Soares Guerin Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI).
  • Cadidja Coutinho Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Felippe Martins Damaceno Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Nandra Martins Soares Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Jiam Pires Frigo Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste
  • Lizandra Martins Soares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

DOI:

https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p5

Keywords:

Health Promotion, Collective Health, Quality of Life.

Abstract

Objective: To investigate foster institution residents’ conceptions of lifestyle and enable the promotion of health in this space through theory and practical pedagogical workshops. Methods: A study carried out from September to November 2015 in Santiago, Rio Grande do Sul, with 09 female residents of a foster institution. The present study was divided into three modules: (i) contacting those responsible for the foster institution; (ii) carrying out a preliminary evaluation by the residents on the topic of lifestyle using as tool the Pentacle of Well-being (PWB); (iii) elaboration and execution of theory-practical workshops addressing the themes: body hygiene, oral hygiene, sex education, healthy eating and physical activity. Results: With regard to body hygiene, all residents have the habit of washing their hands before meals. As for oral hygiene, more than half do not have the habit of flossing daily and only a minority undergoes periodical consultations with the dentist. On the topic of sex education, all residents know or have had contact with some contraceptive method. Regarding healthy eating, a majority is used to ingesting lots of sweets and rarely consume soft drinks. Less than half of the participants are used to incorporating the physical activity practice into their leisure experiences. From the PWE analysis, theory-practical pedagogical workshops were elaborated. Conclusion: It was observed that the participants presented a positive perception of the lifestyle according to the parameters of the instrument used.

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Author Biographies

Cintia Soares Guerin, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI).

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Santiago / RS. Possui experiência na área de Educação e Saúde em espaços não formais de aprendizagem. Atualmente, aluna especial do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Biociência e Saúde pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE - Área de concentração: Biologia, processo saúde-doença e políticas da saúde.

Cadidja Coutinho, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde/ UFSM. Graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura)/UFSM e Mestrado pelo PPG Educação em Ciências: Química da vida e Saúde/UFSM. Atua como professora na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e Missões (URI Campus Santiago). Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial PET Biologia, participando de atividades de ensino, pesquisa e extensão. Áreas de interesse: Educação em Ciências, Educação Ambiental e Ensino de Genética.

Felippe Martins Damaceno, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Engenharia Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2015). Atualmente é mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia Agrícola da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, atuando na linha de pesquisa de Saneamento Ambiental.

Nandra Martins Soares, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Mestre em Desenvolvimento Comunitário pela Universidade Estadual do Centro-Oeste. Especialista em Neuropsicologia e Educação pela Faculdade Itecne de Cascavel. Graduação em Psicologia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões. Possui experiência em Clínica, Avaliação Psicológica e Neuropsicológica, atuando principalmente na investigação das funções executivas. Atualmente é psicóloga escolar na Prefeitura Municipal de Foz do Iguaçu.

Jiam Pires Frigo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Bacharel em Engenharia Agrícola pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Santiago/RS (2009) , Mestre em Eng. Agrícola (área de concentração Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental) pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE (2012), Doutorado em Eng. Agrícola (UNIOESTE-Cascavel/PR). Professor do Curso de Engenharia Civil de Infraestrutura - ECI no Instituto Latino Americano de Tecnologia, Território e Infraestrutura - ILATTI UNILA - Foz do Iguaçú - PR. Atua na área de Engenharia, com ênfase em Hidráulica, Engenharia de Água e Solo, nas sub-áreas de Reuso de Água na Agricultura, Irrigação e Drenagem.

Lizandra Martins Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

Técnica agrícola pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, atualmente cursando Ciências Biológicas pelo mesmo instituto.

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Published

2017-03-29

How to Cite

Guerin, C. S., Coutinho, C., Damaceno, F. M., Soares, N. M., Frigo, J. P., & Soares, L. M. (2017). Promoting health education in a non-formal learning space. Brazilian Journal in Health Promotion, 30(1). https://doi.org/10.5020/18061230.2017.p5

Issue

Section

Original Articles